Smärtor i underlivet

Upplever du smärtor i underlivet? Sokolova Gynkliniken kan hjälpa dig med olika typer av gynekologiska besvär!

Olika typer av besvär

Det finns olika typer av underlivssmärtor eller andra gynekologiska besvär, som kan uppstå vid olika situationer i livet. Till exempel i samband med menstruation, vid/efter samlag eller efter en graviditet.

Smärta i samband med mens

Ungefär var tionde person som har mens lider av endometrios, vilket innebär att livmoderslemhinnan växer utanför livmodern. Detta orsakar i regel stor smärta, och det krävs både utredning och behandling hos gynekolog för att lindra besvär och minska riskerna för komplikationer. En del får symptom första gången de får mens, medan andra känner lite eller inget alls av sin endomterios. Några vanliga symptom är dock att:

• Du får mycket ont när du har mens.
  • Du har smärtor långt in i slidan och i magen när du har slidsamlag.
  • Du har symtom som liknar urinvägsinfektion. Du kan till exempel känna dig kissnödig ofta eller ha svårt att komma igång och kissa.
  • Du har symtom som liknar IBS. Till exempel diarré eller förstoppning.
  • Det gör ont när du kissar eller bajsar.
  • Du har blod i kisset eller bajset i samband med mens.
  • Du känner dig allmänt sjuk, trött, illamående och har feber.
  • Det är svårt att bli gravid.
  • Du har längre och rikligare mens.

Sök vård om du under menstruation har så ont att det begränsar ditt liv, eller lider av symtom(andra än de ovan)som du misstänker kan bero på endometrios.

Smärta i samband med samlag

Ett exempel på smärta i underlivet i samband med samlag är vestibulit. Detta innebär att de små, ytliga nerverna i slidöppningens slemhinna blivit överkänsliga och att det gör ont vid slidsamlag eller när du för in något i slidan. Du kan till exempel uppleva symptom som:

• En intensiv, brännande smärta i slidöppningen vid samlag, eller i vissa fall även genom beröring.
  • Smärta upp till ett par dygn efter att du haft slidsamlag.
  • Smärta när du för in en tampong eller ett finger i slidan.
  • Rodnad vid området där du har ont.
  • Smärta så stor att du inte kan rida, cykla eller använda tajta byxor.

Orsaken bakom vestibulit är ofta en kombination av olika saker, till exempel:

• Du har slidsamlag trots att du inte är tillräckligt upphetsad och våt.
  • Du har sex trots att du kanske egentligen inte vill.
  • Du har ofta svamp i underlivet.
  • Du behandlar dig ofta med receptfria läkemedel mot svamp, till exempel Pevaryl eller Canesten, kanske utan att ha fått diagnosen svamp.
  • Du använder ett preventivmedel som innehåller hormoner, till exempel p-piller eller hormonspiral.
  • Du har behandlats för kondylom runt slidöppningen.

Det är viktigt att söka hjälp så att inte besvären blir värre. De flesta blir bra genom behandling!

Smärta efter graviditet

Efter en vaginal förlossning är det många delar av underlivet som behöver återställas – både till form och funktion. Denna process kan ta olika lång tid och se ut på olika sätt beroende på vem man frågar. Det beror såklart även på förlossningens omständigheter och vilka påfrestningar underlivet utsatts för. Har till exempel mellangården snittats kan man uppleva smärtor flera veckor efter förlossningen. En del upplever även eftervärkar när livmodern drar ihop sig till sin vanliga storlek – du kan själv försöka andas och slappna av för att lätta på smärtan, men om den inte går över och du har ont när du trycker på livmodern ska du genast söka vård.

BOKA TID