Framfall

Sokolova Gynkliniken kan hjälpa dig som drabbats av framfall.

Obehagligt men ofta ofarligt

Framfall innebär att något buktar ned mot eller ut genom slidmynningen, till exempel livmodern eller slidväggarna. Det är oftast helt ofarligt men kan upplevas obehagligt. Vissa typer av framfall ger tydliga symptom och besvär, medan andra inte ger några symptom alls. Ju äldre du blir, desto större är risken för framfall, men symptomen minskar däremot med åldern.

Symptom vid framfall

Symptomen beror på typen av framfall, men vanliga besvär är att något buktar fram i slidmynningen, en tung och skavande känsla i underlivet, svårigheter att tömma urinblåsa eller tarm, trängningar eller urinläckage.

Orsaker till framfall

Man har inte helt kunnat fastställa alla orsaker bakom framfall, men i många fall handlar det om att bindväven i bäckenbotten är försvagad. Detta kan även vara ärftligt. Förutom stigande ålder, kan även påfrestningar på bäckenbotten medföra risk för framfall, till exempel vid:

• graviditet
  • fölossning
  • fysiskt tungt arbete
  • övervikt
  • kronisk hosta
  • förstoppning.

När ska jag söka vård?

Du bör kontakta en vårdcentral eller gynekologisk mottagning om du till exempel känner något som buktar ut (och liknar en bulle) i slidmynningen, ofta är kissnödig även om du just kissat, eller om du får blödningar du inte känner igen. Om du till exempel inte kan putta tillbaka framfallet eller om du inte kan kissa trots att du är kissnödig, bör du genast kontakta vårdcentral, gynekologisk mottagning eller akutmottagning.

Vilken hjälp finns att få?

Inledningsvis sker ofta undersökning, ultraljud och eventuellt provtagning. I vissa fall behövs sedan flera utredningar för att kunna utforma rätt behandling. Beroende på graden av besvär och symptom kan framfall behandlas både med och utan operation.

BOKA TID